Månadsutmaningarna fortsätter

I december hade jag som utmaning att gå en promenad varje dag, i november dokumenterade jag vårt matsvinn. I januari tar jag paus med månadsutmaningarna och låter det nya året komma igång. Med det sagt så kan jag också konstatera att jag trivs med att ha små eller större utmaningar under en månad. Det är lagom krävande för att det ska hållas intressant hela tiden ut och du hinner ändå märka av en förändring.

Detta lärde jag mig av att promenera

I december blev det totalt 29 promenader och i månadsskiftet när jag gick mina sista promenader så kände jag mig så nöjd. Den ena icke-promenerande dagen bloggade jag om här och den andra blev av bara farten en dag när vi hade så mycket på gång. Det hanns inte med helt enkelt.

Även om mitt mål var att promenera en stund varje dag, så blev jag ändå inte modfälld över att två dagar blev utan promenad. De där två dagarna förstörde inte resten av månaden på något vis. Utan följande dag återupptog jag mitt promenerande och kände efter hur skönt det var att få vara ute och röra på sig samt andas frisk luft.

I och med min promenadutmaning i december så ville jag läsa på lite. Vad en daglig promenad egentligen gör för mig och mitt mående. Till exempel så fick jag konstatera att de dagar jag kom mig ut i dagsljus så var det bra mycket trevligare att promenera än när jag gjorde det i mörker. Forskare vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms Universitet och Karolinska Institutet menar att dagsljus är nästan lika viktigt för hälsan som motion är.

Något som jag märkte med mina promenader, särskilt på kvällarna efter jobb var att jag slappnade av och kunde fokusera bättre. Min trötta hjärna blev alltså piggare. Redan en promenad på 20 minuter förbättrar de kognitiva funktionerna.

Källor: Amelia & Steg för hälsa

Promenader är något jag tar med mig in i 2021. De lyckas knappast varje dag, men eftersom jag drog till med 29 promenader i december så vet jag att det gör gott att promenera dagligen.

Månadsutmaningar istället för nyårslöften

Jag har gjort det här med tidsbudna utmaningar tidigare och för mig fungerar konceptet mycket bra. Jag trivs med att ha en tidsbunden utmaning av något slag istället för ett halvhjärtat nyårslöfte. Å det bästa med månadsutmaningar är att du inte behöver vänta på något, varken ett nytt år, en ny månad eller ens ny vecka. Du kan bestämma dig för en utmaning en dag och köra från nästa och 30 dagar framåt. Perfekt!

Som jag tidigare nämnde så tänker jag ta paus med utmaningar nu i januari. Men redan nu så funderar jag på vilken grej jag ska ta mig an i februari. 28 dagar utan socker kanske. Det om något skulle vara en utmaning för denna sockerråtta, om än en välbehövlig sådan! Har du tips på andra utmaningar jag skulle kunna ta mig an under året så får du gärna skriva en kommentar! Tills dess fortsätter jag promenera och njuta av januari.

+5

You Might Also Like

Leave a Reply

Back to top