Föräldraskap

Paniken med småbarnspedagogiken

25 september, 2020

Jag lyssnade idag på det senaste avsnittet av podden Mammas kaffepaus. Just det här avsnittet har jag väntat på sen Malin och Karin gick ut med förhandsinfon på sitt instagramkonto. Avsnittet skulle nämligen handla om mitt jobb, småbarnspedagogiken. Rubriken har jag nästan stulit från deras avsnitt, men den lät så bra. Om du vill lyssna på avsnittet så hittar du Vad är paniken med småbarnspedagogiken? här.

Ganska snabbt inne i avsnittet började jag fundera på hur det här inlägget ska ta form. Är det jag som mamma som skriver det, eller är det jag som pedagog som kommer skriva det. För precis som för Karin så sitter jag i båda båtarna. Men sen bestämde jag mig för att just det här inlägget kommer med pedagoghatten på.

FPA undersöker småbarnspedagogiken

Avsnittet bottnar i en artikel som både Yle och Åbo Underrättelser hade nu i september. Jag har försökt söka efter den på båda mediernas hemsidor men inte hittat den. Så om någon vet var jag kan hitta artikeln är jag tacksam.

Det är alltså Fpa som undersökt småbarnspedagogiken bland vårdnadshavarna om jag förstod mammorna i podden rätt. Där de bland annat ställt frågan när det är lämpligt för ett barn att börja i dagis. Majoriteten av de personer som svarat på enkäten hade tyckt att en lämplig ålder är 1-1,5 år. Ganska tidigt måste jag säga, jag hade nog förväntat mig att det skulle vara kring 3 år.

Just nu har vår familj behov av småbarnspedagogik för lillprinsen och han är ju 1,5 år. Men i min yrkesroll så anser jag att där kring 3-4 år är en rätt bra ålder att börja på. I en önskevärld så skulle det vara lagstadgat att alla 5-åringar också ska delta i småbarnspedagogiken. Varför? Jo, då får de i lugn och ro bekanta sig med den världen innan förskolan tar vid Samt att vi i personalen hinner fånga upp de barn som kan behöva extra stödåtgärder. Förskoleåret är ändå väldigt intensivt och det är mycket du ska hinna med under de fyra timmarna på dagen och verksamhetsåret i sig. Om det samtidigt ska utredas för extra stöd också så tar det mycket tid. Därför skulle det underlätta om barnen redan var bekanta.

Den del som kommer direkt till förskolan idag är ändå ganska liten. Majoriteten av de barn jag möter och har mött under mina snart 10 år som pedagog i förskolegrupp har nog haft åtminstone ett dagisår bakom sig.

Småbarnspedagogik för mig

Mammas kaffepaus ställde en del frågor inför sitt avsnitt till oss lyssnare. I avsnittet presenterar de svaren och vissa svar får mig att bli riktigt ledsen. Det känns inte alls roligt att höra att det finns föräldrar som känner ångest inför starten. Samt de som till och med förknippar dagis med ”en plats där barnen är medans föräldrarna jobbar” dvs. en förvaringsplats.

Verksamheten på dagis har tagit stora kliv framåt under de senaste 10-15 åren. Precis som resterande samhället så har också den förändrats och verkligen till det bättre.Om du lever kvar i hur det var när du själv kanske var på dagis så är det dags att slopa alla de tankarna och se på småbarnspedagogiken med nya ögon.

Jag ser småbarnspedagogiken som ett komplement till familjelivet. Oavsett om ditt barn börjar som 1-åring eller 5-åring. Det är verkligen inte en ”förvaringsplats”. Dagen på dagis skiljer sig beroende på många olika faktorer. Men jag tror, och hoppas, att alla som arbetar inom det här området är där för att ge ditt barn det bästa möjliga. Vi är bara människor vi också, men med världens viktigaste uppgift. Att ge era små juveler en rolig, lärorik och trygg tid på dagis.

Hemma eller dagis, dagis eller hemma?

Jag vet att många, speciellt vi med riktigt små barn, brottas med den här tanken. Det som jag själv uppskattade med Malin och Karins avsnitt var, att de dels båda har erfarenhet av att ha sina barn som riktigt små på dagis. Men också de att de kan ge en liten puff om du som förälder känner dig otillräcklig för att du har barnet hemma. För precis som de säger så kan du ge ditt barn det bästa möjliga. Även om det ibland inte känns så.

Poddavsnittet lämnade mig ändå med en bra känsla, både som förälder men också som pedagog. Jag känner att jag varken behöver försvara mitt yrke eller vårt behov av småbarnspedagogik just nu. Samtidigt vill jag passa på att tipsa just dig som läser det här om att lyssna på avsnittet. Dela det vidare åt den förälder som du tror kan behöva det. Å till mina kollegor på olika daghem, lyssna ni också! Det väcker en del tankar och kanske något ni kan diskutera sinsemellan sen.

Tack Mammas kaffepaus för ett toppenavsnitt! Småning om ska jag berätta för er hur jag som förälder funderar kring behovet av småbarnspedagogik.

15+

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *