Vardagen

Det är inte omöjligt – men det är lite svårt

25 mars, 2020

Om du hade berättat för mig den här tiden i fjol att jag om ett år skulle klara av att göra både armhävningar och burpees så hade jag nog skrattat högt! Om du dessutom hade pratat om att jag nu skulle ha starkare kontroll över mina mag- och ryggmuskler och hela bålpaketet än vad jag tidigare haft hade jag nog skakat på huvudet. Men ja, sanningen är att allt det här är sant idag.

För ett tag sen avslutade vi Yourmama 2.0 och nu är det bara den sista fysioterapikontrollen kvar. Jag har ju under vårterminen också deltagit i mamma bootcamp-träningar på onsdagsmorgnar. Få se om det alls återupptas eller om våra fyra sista gånger helt lämnar bort. Hur som helst så är det nu självdisciplinen börjar behövas. När jag inte har någon ledd träning att delta i alls. För självklart vill jag fortsätta träna och röra på mig, när jag en gång kommit igång så vill jag inte släppa det igen. Om det är något jag lärt mig under de senaste två åren så är det att det löns att hålla sig fysiskt aktiv hela tiden. Det underlättar så mycket.

Dags att fokusera på hemmaträningen

Jag har ju tidigare tipsat om hur jag får hemmaträningen att fungera. Så nu gäller det för mig att läsa igenom mina egna tips och fortsätta lika aktivt som tidigare. Precis som rubriken säger så är det inte omöjligt, men det är lite svårt och kräver lite mera av en som person. För det mesta har jag försökt träna medan Einar sover, men det lyckas inte alltid. Så ibland har jag både hund och barn med mig. Då gäller det att göra det bästa av situationen.

Fortsättningsvis blir det en hel del promenader och så väntar jag på att få plocka fram cykeln. Ska köpa en cykelsits åt Einar också så han kan hänga med på mina turer. Sen har jag prövat träna lite med Youtube som hjälp. Sandra Friberg har superbra träningpass, med stor variation dessutom, ännu ett tag så kör hon liveträningar på söndagskvällarna. På bilden ovan så är jag i startgroparna att köra igång med ett av Sandras pass. 20 svettiga minuter blev det igår.

Hur gör du med träningen just nu? Får du det att fungera?

3+
  1. Har tränat endast på gym i 1 1/2 år + löpt däremellan. Men nu fick alla hantlar och diverse träningsredskap komma fram från gömmorna här hemma igen. Så från och med nu tränar jag endast hemma på obestämd tid. Känns lite märkligt, men kom på flera fördelar bl.a. Att jag sparar tid : har kunnat vara borta hemifrån uppemot 2 timmar när jag gått på gym men nu sparar jag ju in 1 timme åtm ?

  2. Jag promenerar jättemycket, går alltid kring samma tid på morgonpromenad och sedan blir der flera längs med hela dagen. Jag tränar endast hemma, både styrke med kroppsvikt och yoga. Men det blir inte lika ofta och rutimerat som mina promenader.

    1. Vad skönt med regelbundna promenader och en rutin med morgonpromenad dessutom. Att träna hemma är ju inget dåligt alls tänker jag. Kräver ju kanske lite mera disciplin för att faktiskt få det gjort, åtminstone för mig. 😀

      1. Jo det är så skönt, både knopp och kropp mår så bra av det. I geund och botten handlar det i princip alltid om självdisciplin tänker jag, vare sig man tränar hemma eller på gym. Man ska slippa iväg till gymet också ?

        1. Nåjo, du har helt rätt i det du skriver. 🙂 Jag har åtminstone haft det enklare att komma iväg när jag haft inbokad träning än som nu när du ska göra det själv. 😀

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *