Föräldraskap

Stolt & stark mamma – så tränar jag hemma

12 februari, 2020

Efter julens paus och diverse förkylningar är jag tillbaka på banan igen med att röra på mig. Det känns så skönt att kunna träna lite både hemma, men också två ledda pass under veckan. Jag har ju aldrig haft tillräckligt mycket självdisciplin för att utföra hemmaträning, men nu för tiden har jag inget annat val. Drömmer dock om gymkort igen, men det får bli i något senare skede.

Jag vet att vi är många som gärna vill röra på oss, men som känner att tiden kanske inte finns eller att det är svårt att veta var man ska börja. Det blir ju inte precis lättare när du har en liten hemma som kräver sitt under dagens lopp. Men hittills har jag faktiskt fått det att fungera ganska bra med min träning. Så ja, jag tänkte dela med mig av hur jag gör. För att kanske inspirerar någon av er.

Så får jag träningen att fungera

Lite är bättre än ingenting alls. Jag som tidigare gick på uppemot fem ledda pass i veckan har helt fått tänka om här. Vissa dagar är jag trött och inspirerad, då passar kanske en promenad bra. Andra dagar är det något annat. Nu för tiden är jag glad för den tid jag hinner röra på mig.

Målsättningar. I höstas la jag ett mål att varje promenad skulle vara minst 30 minuter lång, då försökte jag komma mig ut varje dag också. I nuläget har jag satt 4 promenader i veckan som en målsättning. Den andra målsättningen jag har är att ha rört på mig 4 h varje vecka, där räknas mina promenader in också. Jag använder mig av en app som heter HeiaHeia där jag bokför all min rörelsetid. Sen har jag min Polar a370 också som jag har på mig dagligen och den är ett toppen hjälpmedel under mina promenader.

Ta hjälp av proffs. Jag var så osäker på att börja träna igen, rädd att göra något fel eller förvärra något. Visst finns det böcker att läsa och nätsidor fulla med tips och råd. Men jag valde att gå till en fysisk person inriktad på träning och hälsa efter graviditet. Det ångrar jag verkligen inte! Ja, klart det kostar en del. Men jag ser det samtidigt som en investering i mig själv och mitt mående.

”Mammajumppa”. I nuläget deltar jag i två olika sorters ”mammajumppa” som ordnas här om kring. Den ena har jag nämnt tidigare, Yourmama. Fast det kan låta enkelt och lite fånigt det där mammajumppa så är nog Yourmama allt annat än fånigt. Just nu går jag 2.0 och vi har snart genomfört halva kursen, det märks skillnad kan jag lova! Den andra mammajumppan är Mamma Bootcamp och där får ju också barnen vara med. Det blir kanske inte alltid den bästa träningen, men precis som jag skrev i början lite är bättre än ingenting. Bara det att komma ut och träffa andra är ju toppen!

Det är jag på bilden, så därför har jag lånat den.

Träning hemma. Via Yourmama har jag fått två olika program, ett grundprogram och ett för kettlebell som jag försöker varva så gott det går här hemma. I nuläget blir det ungefär en gång i veckan och ca. 30 minuter/gång. Jag har investerat i en ny jumppamatta, några gummiband och en kettlebell. Enkla redskap som är otroligt mångsidiga. Oftast försöker jag få till träningen när Einar sover, men det har funnits tillfällen när jag både haft en nyfiken hund och en nyfiken bebis med mig på mattan.

Sist och slutligen vill jag bara påpeka att det här gör jag i första hand för att jag mår bra av det. Mitt huvud håller bättre ihop när jag får röra på mig, det är sen gammalt. För en del fungerar promenader utmärkt, andra behöver något annat eller lite mer än bara promenader. Jag tror att du själv behöver fundera ut vad som passar dig. Gärna hade jag ju fått åka iväg nån kväll i veckan själv till gymmet, men jag tänker att den tiden kommer också. Så tills dess tränar jag vidare här hemma, så gott det går!

5+

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *