Föräldraskap

Mitt mål: en piggare mamma

10 januari, 2020

Efter förkylning och julledighet känns det skönt att kicka igång med ett inlägg gällande rörelse och kost. Kanske för att inspirera dig, men mest för att boosta mig själv. Imorgon drar Yourmama 2.0 igång och jag är så taggad. Har medvetet valt att ta det lite lugnare, om än jag har kunnat träna nu i en vecka. Men vill inte riskera att dras tillbaka ner i förkylningen igen. Det har blivit några promenader under den senaste veckan. Lite för att väcka kroppen och påminna den om att det här mår vi bra av. Har som ny rutin att komma mig ut 4 gånger i veckan å minst 30 minuter. Men ja, vet att det har efterfrågats en del träningsrelaterade inlägg här, speciellt efter att jag skrivit lite om det tidigare. Så, jag tänkte vi kör!

Läs mer: Tillbaka till träningen med Yourmama

”Är det enkelt att bli av med gravidkilona?”

Jag har länge haft problem med hjärnspöken gällande min kropps utseende. Det hela bottnar i en svag självkänsla och det är något jag arbetar med alltid med jämna mellanrum. Som gravid kvinna trivdes jag utomordentligt bra i min kropp. Rätt länge hölls vikten ganska jämn och det var först i slutet som jag svällde, av helt naturliga orsaker dvs. preeklampsin.

Om jag ställer mig på vågen idag så vet jag att den visar några kilon mer än när jag ställde mig på vågen för 1,5 år sen vid inskrivningsbesöket vid mödrarådgivningen. Själva vikten lägger jag inte så stor fokus vid, det är snarare känslan i kroppen som jag vill fokusera på. Hur vissa byxor ännu känns lite spända över magen och att kroppen ibland känns tung och formlös. På bara 10 veckor med Yourmama i höstas märkte jag skillnad i känslan i kroppen. Så det ska bli spännande att se vad den här våren med lite mer rörelse gör för mitt mående.

Som nybliven mamma är vikten och din kropp det sista du tänker på. Det finns andra så mycket mer viktigare saker. Men tids nog kanske du känner att det är dags att försöka gå igång maskineriet igen. Så var det för mig också, den här gången med ett helt annat mål.

Stark & stolt mamma

Jag har ju redan skrivit en del om min träning och även nämnt att jag deltagit i en kurs som heter Yourmama. Den absolut bästa investeringen 2019. Jag tror att årets bästa investering blir Yourmama 2.0.

För min del så fungerar rörelse som ett medel för att hålla hjärnspökena på avstånd. Rörelse och motion gör också att jag orkar med vardagen och mitt mål i år är att bli en stark och stolt mamma. En mamma som orkar leka, fixa mat och ta hand om sig själv också.

Det här hoppas jag uppnå genom regelbunden rörelse och så bra kost som möjligt. Ett av mina mål är att få bukt med sockerberoendet jag lagt på mig under den senaste tiden. En annan målsättning är att göra hemmaträningen till en vana, jag som tidigare hatat hemmaträning. Utöver det kommer jag under våren att delta i både Yourmama 2.0 samt Mamma bootcamp som ordnas via Vuxeninstitutet. Det gäller att ta de små chanser som ges, till rörelse, när man är hemma.

Min relation till socker

Nu har jag bestämt mig för att, en gång för alla, försöka få bukt med min mindre hälsosamma relation till socker. Den som accelererat och stundtals varit riktigt jobbig under de senaste 9 månaderna.

Det hela fick sin start strax efter att Einar föddes och jag bodde på sjukhuset med honom i tre veckor. Mitt psykiska mående var inte på topp, kroppen återhämtade sig efter bästa förmåga och jag var uttråkad och ledsen. Var fanns trösten? Jo, i sockret. Under de tre veckorna konsumerade jag nog en hel årsförbrukning av socker tror jag. Det var godispåsar och choklad dagligen, allt för att få lite tröst eller sysselsättning.

Sen slapp vi hem och godis- och sockerätandet fortsatte. Ni vet väl kanske att socker har en tendens att ge ökad energi, i en kort stund, innan blodsockret dippar rejält igen. Vad är då en bättre vän till en nybliven mamma med känslor all over och en stor sömnbrist än socker. Sockerråttan i mig jublade. Det gör den inte längre!

Jag märker så otroligt stor skillnad nu när jag äter bättre och mer regelbundet och försöker hålla ner nivån av godis och socker. Jag tror inte på förbud, men jag tror på att försöka välja något annat än socker majoriteten av gångerna när suget slår till.

Resan har redan börjat

Egentligen var min tanke att idag skriva ett inlägg om hur jag får hemmaträningen att fungera med en liten bebis och en nyfiken hund. Men jag kände att jag behöver får de här tankarna ur systemet och bollen i rullning innan jag kan ta mig an just det inlägget.

Jag vill komma igång igen själv, innan jag ger er mina tips. Men ett tips kan jag ge dig redan nu; skippa vågen! Släng ut den eller göm bort den. Vill du ha något att fokusera på, sätt fokus på känslan. Hur känns det nu? Hur vill du att det ska kännas? Börja enkelt, har du besvär sök hjälp för dem först. Lägg till ett bättre alternativ istället för att förbjuda livets gottigheter och försök att skapa en regelbunden promenadrutin.

Så återkommer jag så småningom, nu ska jag packa väskan inför i morgon och plocka fram träningskläderna så att jag är redo att ta mig an utmaningen igen.


Gillar du dethär inlägget? Klicka gärna på hjärtat här under så vet jag vad du gillar och kanske skriver mer om samma ämne!

2+
  1. Åh! Jag är också en godisråtta 🐀 men äter inte godis varje dag, utan bestämmer mig en dag som jag ska äta gott. Men om jag har godis eller läsk kvar, vill jag göra de slut på det först. 😊

    Min mamma gillar sött, och min morfar (som har ålders diabetes). Släkt-drag kanske? 😆

    1. För mig går det rätt bra att hålla undan sockret nu, vilket jag är tacksam över. Ska nog försöka införa godisdag sen senare, men just nu finns inte det behovet alls.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *